Επιστολή στον Boris Jonhson απέστειλαν το Αρχείον Πολιτισμού και η Ευνομία ζητώντας την συνδρομή του για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών της Ακροπόλεως

Η επιστολή που απεστάλει – Πατήστε εδώ:  THE REPATRIATION OF ACROPOLIS SCULPTURES

Ακολουθεί μεταφραση της επιστολής

 

Στον BORIS JOHNSON,

Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου

 

Αθήνα, 24 Ιουνίου 2020

 

Ο ΕΠΑΝΑΠΑΤΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ

Αγαπητέ Πρωθυπουργέ,

Ασφαλώς γνωρίζετε το αίτημα του Ελληνικού λαού για την επιστροφή των Γλυπτών της Ακροπόλεως στην Πατρίδα τους, το οποίο στηρίζεται ευρέως από τον πολιτισμένο κόσμο και τους φωτισμένους νόες σε όλον τον κόσμο. Τα Γλυπτά της Ακροπόλεως, σύμβολα τους ελεύθερου πνεύματος, της δημοκρατίας, της τέχνης, του πολιτισμού και της ανθρώπινης ιδιοφυίας, βρίσκονται ακόμη στις μέρες μας ακρωτηριασμένα και πληγωμένα. Το 60% από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, μία από τις έξι Καρυάτιδες και ένας Ιωνικός Κίων από το Ερέχθειο, – που συνιστά το πλέον ιερό μέρος της Ακρόπολης, με την Ιερή Ελιά της Θεάς Αθηνάς, – βιαίως αποσπασμένα, εκτίθενται ακόμη στο Βρετανικό Μουσείο, αφού αφαιρέθηκαν μεταξύ 1801-1803, από τον Thomas Bruce, τον 7ο Λόρδο του Elgin, ο οποίος ήταν το 1798 ο εκπρόσωπος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας στην Κωνσταντινούπολη. Αυτό το έγκλημα κατά της ανθρωπότητας πραγματοποιήθηκε κατά την εποχή της αποικιοκρατίας, ενώ η Ελλάς βρισκόταν υπό Οθωμανική κατοχή, δυστυχώς λίγα χρόνια πριν από την Ελληνική Επανάσταση (1821) που οδήγησε στην Ελληνική Ανεξαρτησία.

Ο Thomas Bruce δεν είχε εξουσία να καταστρέψει τα μνημεία και να αφαιρέσει τον διάκοσμο. Το έγγραφο που τελικώς προσκόμισε για να στηρίξει τα διϊσχυριζόμενα δικαιώματά του, ήταν στην πραγματικότητα μια αλλοιωμένη αγγλική μετάφραση μιας ιταλικής μετάφρασης του πρωτότυπου οθωμανικού εγγράφου, το οποίο δεν ήταν έγκυρο φιρμάνι, αλλά ένα απλό γράμμα, το οποίο του επέτρεπε μόνο να ζωγραφίσει και να αντιγράψει τα γλυπτά υπό τον όρο της ασφάλειάς τους. Επομένως αυτό το έγγραφο ουδεμία νομική ισχύ είχε.

Οι αντιδράσεις ήταν άμεσες: Ο Lusieri, ο ζωγράφος που δούλευε για τον Elgin, στο γράμμα του προς τον τελευταίο, μίλησε για «βαρβαρότητες» τις οποίες υποχρεώθηκε να διαπράξει όσο ήταν στην υπηρεσία του. Ακόμη και στο Βρετανικό Κοινοβούλιο υπήρξαν σοβαρές αρνητικές αντιδράσεις και οι πράξεις του Λόρδο του Έλγιν επικρίθηκαν αυστηρά. Ο Λόρδος Βύρων εξέφρασε τα συναισθήματά τους στην περίφημη «Κατάρα της Αθηνάς».

Το 1835 το ελεύθερο Ελληνικό κράτος ζήτησε επισήμως την επιστροφή των θησαυρών. Παρόμοια αιτήματα έγιναν το 1842, 1924, 1927, 1941, 1961 από τις Ελληνικές Αρχές, την Ακαδημία Αθηνών, τον Δήμαρχο Αθηνών, αρχαιολόγους και άλλους. Το Οκτώβριο 1983 η Ελληνική κυβέρνηση επανέλαβε το αίτημα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το 1984 η Ελληνική Κυβέρνηση υπέβαλε επίσημο αίτημα στην Διακυβερνητική Επιτροπή της UNESCO για την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης ή την Αποκατάσταση σε περίπτωση Παράνομης Ιδιοποίησης (ICPRCP). Διεθνείς και μη διεθνείς Οργανισμοί, ο ΟΗΕ, η UNESCO, το Συμβούλιο της Ευρώπης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ICOM, ICOMOS και ICCROM έχουν τοποθετηθεί υπέρ του Επαναπατρισμού. Η UNESCO υιοθέτησε το 1999 μια σύσταση, ώστε να ξεκινήσουν διμερείς συνομιλίες μεταξύ της Ελλάδας και του Ηνωμένου Βασιλείου και της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών (ICPRCP). Κατά τη διάρκεια αρκετών συνεδριάσεων, συγκεκριμένα το 1989, το 1991, το 1994, το 1996, το 1999, 2011 και 2016, προτρέπει για την εύρεση λύσης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε το 1998 δήλωση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Στις 2 Μαΐου 2017, το 115ο Συνέδριο των Ηνωμένων Πολιτειών με το Ψήφισμα 51, αφού χαρακτήρισε τον Παρθενώνα ως «παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού, της δημοκρατίας και της ελευθερίας, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ενδιαφέρουν όχι μόνο την Ελλάδα αλλά όλον τον κόσμο», εξέφρασε την πεποίθησή του, ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Την 1η Σεπτεμβρίου 2019 ο Έλληνας Πρωθυπουργός δήλωσε ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2021, για τον εορτασμό των 200 ετών από την επέτειο της Εθνικής Παλιγγενεσίας.

Τα Γλυπτά από τις ζωφόρους, τα αετώματα και τις μετόπες, η Καρυάτιδα και ο Ιωνικός Κίων είναι αναπόσπαστα μέρη των Ναών του Παρθενώνα και του Ερεχθείου, εδώ και 2.500 χρόνια. Γεννήθηκαν από ένα πολιτισμό ανθρωποκεντρικό και οικουμενικό, ο οποίος ενέπνευσε τις αρχές και τις αξίες του σύγχρονου πολιτισμού μας: Σοφία, Ελευθερία, Γνώση, Δημοκρατία, Φιλοσοφία, Τέχνη, Επιστήμη, Δικαιοσύνη. Οι Αρχαίοι Έλληνες τα τοποθέτησαν στο συγκεκριμένο σημείο στον λόφο της Ακρόπολης των Αθηνών, για να μαρτυρούν και να ακτινοβολούν τον τρόπο ζωής και σκέψης τους, την κοσμοθεωρία τους, η οποία είναι η συνεισφορά τους στον παγκόσμιο Πολιτισμό. Για τον λόγο αυτό αυτά τα γλυπτά συνιστούν το σημαντικότερο στοιχείο της Ελληνικής Πολιτιστικής Ταυτότητας.

Το Διεθνές Δίκαιο επιβάλλει την επανένωση και τον επαναπατρισμό των μνημείων εξαιρετικής σημασίας για την πολιτιστική ταυτότητα του λαού που τα δημιούργησε.

Η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας έχουν ιδιαίτερη σημασία μεταξύ των Μνημείων της Ελληνικής Αρχαιότητας και συνιστούν τον πυρήνα της πολιτιστικής παράδοσης και ταυτότητας του Ελληνικού λαού. Ο αγώνας για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών της Ακροπόλεως επιβάλλεται από την Ηθική και το Δίκαιο.

Αυτά τα μνημεία έχουν Ψυχή και οι Καρυάτιδες περιμένουν την αδελφή τους και πρέπει επί τέλους να επανενωθούν και να αποκατασταθούν στην ολότητά τους. Διακόσια δέκα εννέα έτη (1801-2020) Ύβρεως απέναντι στην Θεά Αθηνά, την θεά της Σοφίας, είναι πάρα πολύς χρόνος!

Πεπεισμένοι ότι έχει έρθει η ώρα να αποκαταστήσουμε την προσβολή, περιμένουμε την συνδρομή σας για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών των Ναών της Ακροπόλεως, του Παρθενώνα και του Ερεχθείου, στο όνομα της Αλήθειας και του Δικαίου.

 

Για το ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Γιώργος Λεκάκης

 

Για την ΕΥΝΟΜΙΑ

Λάκης Κομνηνός

 

«Ταῦτα ὑμῖν εἴρηται πάντα

κατά τήν τῶν ἀνοσίων τιμωρόν Δίκην»

Πλάτων, Ἐπινομίς, 988e,4-5

«.. ἐκ περιττοῡ καί ναούς ἅμα δέ τούτοις δριάντας καί πᾱσαν δή τήν τοιαύτην κατασκευήν λυμαίνεσθαι πῶς οὐκ ν εἲποι τις εἶναι τρόπου καί θυμοῡ λυττῶντος ργον….”

Πολυβίου Ιστοριῶν Πέμπτη 11, 3-5